Persbericht : 28/09/2015 : Vlaams Belang Feliciteert moedige Catalanen

Vlaams Belang feliciteert moedige Catalanen

Vlaams Belang-hoofdkwartier kleurt Catalaans

“Visca Catalunya lliure, Leve het vrije Catalonië”. Met die woorden feliciteerde Vlaams Belang-voorzitter Tom Van Grieken het Catalaanse volk dat de ‘independistas’ van Junts pel Sí en CUP gisteren een ruime meerderheid bezorgde. Van Grieken maakte vanochtend zijn felicitaties per brief over aan minister-president Arthur Mas.

Ondanks de chantage, de verwensingen en de bedreigingen van de Spaanse regering-Rajoy over de Nationale Bank tot de Voetbalbond en de Europese Commissie, deed het Catalaanse volk wat tot hiertoe onmogelijk leek. Vol vertrouwen verwezen zij de doemscenario’s naar de prullenmand en omarmden zij moedig het recht op soevereiniteit, vrijheid en  zelfbestuur.

Om onze solidariteit met de Catalaanse onafhankelijkheidsstrijd op een originele manier in de verf te zetten, werden de partijkantoren aan het Madouplein in Brussel bestickerd met een reuzengrote Catalaanse vlag.

Het parcours dat het kleine, maar dappere Catalaanse volk heeft afgelegd, dwingt immers respect af en staat – helaas – in schril contrast met de evolutie in eigen land. Terwijl de Catalanen hun weg naar onafhankelijkheid definitief hebben ingezet, is het Vlaamse autonomiestreven op een dood punt aanbeland. De communautaire omerta heerst.

Het Vlaams Belang is van oordeel dat niet alleen Schotten, Basken en Catalanen, maar ook de Vlamingen een onafhankelijke staat verdienen. Het wordt tijd dat Vlaanderen het Catalaanse voorbeeld volgt.

In dat kader diende Vlaams Belang-Kamerlid Barbara Pas opnieuw het voorstel tot een ordelijke opdeling van België in. Vandaag Catalonië. Morgen Vlaanderen.

Tom Van Grieken
Voorzitter Vlaams Belang